بلاگ و مقالات

سرامیک در نمای خشک

امروزه و در عصر مدرنیته قرن 21 ام که نماهای خشک و مدرن با فرم‌های ساده رواج پیدا کرده و انتخاب نخست معماران و سازندگان ساختمان ها گردیده است، یکی از بهترین انتخاب‌ها، نمای سرامیک خشک است. تایل‌های سرامیک جهت استفاده در نمای سرامیکی خشک، نوع خاصی از سرامیک پرسلان و متفاوت از انواع سرامیک‌های معمولی هستند و در طرح‌های مختلفی و توسط شرکت های گوناگون تولید می شوند.. اجرای نمای سرامیک خشک مزایای زیادی دارد که با بررسی سیستم‌های اجرایی با آن ها آشنا خواهیم شد.

امروزه و در عصر مدرنیته قرن 21 ام که نماهای خشک و مدرن با فرم‌های ساده رواج پیدا کرده و انتخاب نخست معماران و سازندگان ساختمان ها گردیده است، یکی از بهترین انتخاب‌ها، نمای سرامیک خشک است. تایل‌های سرامیک جهت استفاده در نمای سرامیکی خشک، نوع خاصی از سرامیک پرسلان و متفاوت از انواع سرامیک‌های معمولی هستند و در طرح‌های مختلفی و توسط شرکت های گوناگون تولید می شوند..

  اجرای نمای سرامیک خشک مزایای زیادی دارد که با بررسی سیستم‌های اجرایی با آن ها آشنا خواهیم شد.

اجرای نمای سرامیک خشک به دو روش انجام می‌گیرد.

  • روش نمایان
  • روش غیر نمایان

روش نصب اجرای سرامیک خشک نمایان یا کلیپسی:

این روش همانطور که از نام آن پیداست اجزای اتصال پانل‌های سرامیک بر روی سازه اصلی پیداست و بیشتر به روش کلیپسی قابلیت اجرایی دارد، این نکته حائز اهمیت است که برای اجرای کلیپس‌ها که به عنوان نگهدارنده تایل‌های سرامیک هستند حتما باید زیرسازی انجام گیرد و بعد از آن با نصب رانر‌های می‌توان کلیپس‌ها را نصب کرد.با این حال رعایت برخی نکات در نصب سرامیک روش کلیپسی سبب بالا رفتن استحکام و ماندگاری نمای ساختمان خواهد شد. نصب سرامیک روش کلیپسی نیازمند نیروی اجرایی مجرب دارد تا بتواند علاوه بر افزایش سرعت اجرایی میزان پرتی مصالح را نیز کاهش دهد.

زیرسازی نصب سرامیک روش کلیپسی باید متناسب با مقاومت سازه ساختمان انجام گیرد، در صورتی که وضع موجود سازه ساختمان از استحکام کافی برخوردار نباشد باید مقاوم‌سازی انجام گیرد.

میتوان برای بالا بردن استحکام روش نصب سرامیک کلیپسی، قبل از اجرای تایل‌های سرامیکی پشت آن را چسب و مش کرد، در این صورت احتمال سقوط تایل‌های سرامیکی کاهش می‌یابد و مقاومت تایل سرامیک در برابر ضربه، فشار هوا و عوامل جوی بیشتر خواهد شد.

نصب سرامیک به روش کلیپسی

 روش نصب اجرای سرامیک خشک غیرنمایان:

این روش اجرایی خود دارای دو روش اجرایی است، که از آن می‌توان به دو روش پایین اشاره کرد

1-نصب سرامیک خشک با سیستم کیل یا انکر

2-روش نصب شیاری

 همانطور که از نام این روش نیز پیداست، هیچ یک از سیستم‌های اجرایی بر روی نما پیدا نیست و نمایی یکنواخت را به نمایش می‌گذارد.

نصب سرامیک خشک با سیستم کیل یا انکر

ایمن‌ترین روش برای اجرای نمای سرامیک خشک، این روش می باشد؛ در این روش بعد از نصب سرامیک، با استفاده از تست شاقولی، میزان تثبیت بین دو اتصالات نگهدارنده بر روی سرامیک و سازه ساختمان را بررسی می‌کنند. از این رو اجرای این نوع از نمای ساختمان علاوه بر زیبایی منحصر به فردی که به دلیل پنهان بودن سازه‌های نگهدارنده به ساختمان شما می‌بخشد می‌تواند هزینه نگهداری پس از اجرای نمای خشک سرامیک کیل را نیز کاهش دهد. با این حال نصب سرامیک به روش کیل نیازمند نیروی تخصصی و مهندسی است، چرا که در صورتی که مدولار محاسبه شده طبق ابعاد اصلی متریال و نقشه‌های ازبیلت انجام نگرفته باشد، کلیه مراحل اجرایی با مشکل روبرو خواهد شد و اجرای نامناسب آن سبب کاهش دوام و مقاومت نمای خشک سرامیک کیل خواهد شد، از این رو بهتر است اجرا و نصب سرامیک خشک  به روش کیل را به شرکت‌های مهندسی با تجربه سپرده شود، تا علاوه بر کاهش هزینه پرتی مصالح از نمایی منحصر به فرد در ساختمان خود بهره‌مند شوید.

دلایل محبوبیت نصب سرامیک به روش کیل

1-سرعت اجرایی بالا

2-مقاومت بالا

3-ماندگاری بالا در برابر فشار هوا و ضربه

4-استحکام بالا در برابر زلزله

5-تنوع رنگ و طرح

6-عایق حرارتی و صوتی مناسب

7-قابلیت تعویض و ترمیم بعد از اجرا

روش نصب شیاری: برای اجرای سرامیک به روش شیاری، باید همانند روش کیل ابتدا سرامیک را برای نصب آماده کرد، برای این کار بر روی سطح پشت سرامیک شیارهایی را با استفاده از دستگاه شیار زن در دو جهت متفاوت می‌زنند. بعد از اجرای زیرسازی و آماده سازی تایل‌های سرامیکی، سرامیک‌ها را بر روی رانرهای متصل شده در قسمت زیرسازی ساختمان به صورت کشویی متصل می‌کنند.

برای بالا بردن مقاومت و دوام اجرای سرامیک به روش شیاری، فضای اتصال شیارهای پشت سرامیک و کلمپ‌های موجود در رانرها را با استفاده از چسب‌های مخصوصی می‌پوشانند و با استفاده از پیچ‌های تعبیه شده بر روی کلمپ‌ها آن را رگلاژ می‌کنند. برای بالا بردن میزان ایمنی در نصب سرامیک به روش شیاری از توری فایبر گلاس و چسب‌ پلی اورتان میتوان استفاده کرد که در این صورت تایل سرامیک مقاومت بالاتری در برابر ضربه خواهد داشت.

‌‎ نصب سرامیک به روش شیاری از سرعت اجرایی بالاتری نسبت به روش کیل برخوردار است و همانند روش کیل سبب یکدست دیده شدن نمای ساختمان خواهد شد. با این حال مقاومت و استحکام این روش نسبت به روش کیل خیلی کمتر است و امکان سقوط تایل سرامیک را بالا می‌برد.

نصب سرامیکی خشک روی نما به روش پنهان
امتیاز شما

نظر شما :