بلاگ و مقالات

عایق پشم سنگ چیست؟

بصورت کلی می توان گفت هرکجا نیاز به عایق بندی صوتی و حرارتی می باشد، پرکاربردترین متریال مورد استفاده پشم سنگ (Rockwool)  با ضخامت ها و دانسیته های مختلف است. عایق پشم سنگ در واقع عایق حرارتی و عایق صوتی می باشد که از ذوب قطعه های سنگ بازالت به همراه یک ماده سوختنی به نام کک داخل کوره های مخروطی شکل، با دمای بالای 2000 درجه سانتیگراد بازالت ذوب می شود.

عایق پشم سنگ چیست؟

بصورت کلی می توان گفت هرکجا نیاز به عایق بندی صوتی و حرارتی می باشد، پرکاربردترین متریال مورد استفاده پشم سنگ (Rockwool)  با ضخامت ها و دانسیته های مختلف است. عایق پشم سنگ در واقع عایق حرارتی و عایق صوتی می باشد که از ذوب قطعه های سنگ بازالت به همراه یک ماده سوختنی به نام کک داخل کوره های مخروطی شکل، با دمای بالای 2000 درجه سانتیگراد بازالت ذوب می شود. پس از این مرحله سنگ مذاب به دستگاه سانتریفیوژ وارد می شود و این دستگاه با استفاده از نیروی گریز از مرکز، سنگ مذاب را به الیاف تبدیل می کند. پس از این مرحله و سرد شدن این الیاف، آن ها را به دستگاه پخت منتقل می کنند که در این مرحله مقداری رزین به آن اضافه می گردد و محصول نهایی با ضخامت ها و دانسیته های(چگالی) متنوع تولید و در نهایت بسته بندی می شوند. پشم سنگ تولیدی در کشورمان توسط شرکت های مختلف صورت می گیرد و از نظر کیفیت می توان گفت جهت مصارف ساختمانی عالی می باشند.

عایق پشم سنگ چیست

موارد استفاده از پشم سنگ

انواع پشم سنگ

  • پشم سنگ تخته ای
  • پشم سنگ لحافی
  • پشم سنگ پتویی
  • پشم سنگ لوله ای

دیگر نوع های پشم سنگ:

پشم سنگ عایق بسیار قوی حرارت و صوت می باشد. از این رو می توان از آن در محل های مختلف استفاده نمود از قبیل:

  • عایق دیوار
  • عایق سقف شیبدار
  • عایق دور لوله
  • عایق کف
  • عایق سقف کاذب
  • عایق سقف سوله
  • عایق تانکر
  • عایق کوره ها

پشم سنگ تخته ای

همانگونه که از نام این نوع از تولیدات پشم سنگ پیداست، تولید این نوع از پشم سنگ ها بصورت تخته ای در ابعاد 120*60 سانتی متر و با ضخامت های 3 تا 10 سانت و دانسیته های 25 تا 140 تولید می شود. از پشم سنگ تخته ای بیشتر به عنوان عایق حرارتی و صوتی در دیوار ها، سقف های کاذب و زیرسازی سقف شیبدار استفاده می شود. می توان گفت استفاده از عایق پشم سنگ تخته ای با ضخامت و دانسیته مناسب، می توان تا 99 درصد از صدا و حرارت را عایق نمود.

پشم سنگ تخته ای

پشم سنگ لحافی

این نوع از پشم سنگ ها عموما با کاور یا روکش کاغذ آلومینیوم مسلح به کاغذ کرافت ساپورت شده است و در ابعاد 1.2*10 متر تولید می شوند. این نوع از پشم سنگ ها بیشتر در جهت عایق سقف سوله ها و دور تاسیسات و لوله ها استفاده می شود. این نوع پشم سنگ با توجه به طول عمر بالایی که دارد، به لحاظ قیمیتی مقرون به صرفه بود ه و جهت دمای 5- الی 150 درجه سانتیگراد عالی عمل می کند و درمقایسه با پشم شیشه عملکرد بسیار بسیار بالاتر و قوی تری از خود نشان می دهد .

پشم سنگ لحافی

پشم سنگ پتویی

این نوع پشم سنگ ها دارای یک طرف توری سیمی می باشند که با نخ نسوز به پشم سنگ دوخته می شوند. پشم سنگ پتویی به شکل رول تولید می شود و ابعاد آن عموما 1.2*5 متر می باشد. این عایق جزعایق های با تفاوت حرارتی بسیار بالا و ضریب انتقال حرارت پایین می باشد و نسبت به عایق لحافی دارای چگالی بالاتری می باشد. بیشترین کاربرد آن در کوره های صنعتی و عایق نمودن تانکرهای حمل قیر و خطوط لوله نفت و مخازن انبار آن ها است و درکل جزء دسته عایق های گرم و مقاوم می باشد.

پشم سنگ پتویی

پشم سنگ لوله ای

این نوع پشم سنگ به شکل لوله با یک خط بازشدگی تولید می گردد و برای استفاده برای لوله ها تولید می شود. پس از قراردادن این عایق دور لوله، با استفاده از بست های فلزی و پلاستیکی به لوله ها متصل می شوند. این نوع پشم سنگ جهت عایق نمودن انواع لوله به کار می رود و هم بعنوان عایق حرارت و هم عایق صوت ( جلوگیری از نفوذ صدا از داخل لوله به بیرون )مورد استفاده قرارمی گیرد. و برای لوله هایی از سایز½ الی 20 اینج قابل تولید می باشد.

پشم سنگ لوله ای
5/5 - (1 امتیاز)

همه ی نظرات:

  1. رضایی نژاد

    1401

    سلام.ممنونم از پست جامع و کاملتون درباره پشم سنگ واقعا عالی بود . من دانشجو عمران هستم و این پست خیلی برام مفید بود.

    • سلام. خواهش می کنم نظر لطفتون. ما سعی داریم اطلاعات جامع و کاملی در خصوص متریال ها و سیستم های اجرایی عموما مربوط به نما در اختیار معماران، طراحان و دانشجویان معماری و عمران قرار دهیم.

نظر شما :